H.K.H. Kronprins Haakon satte startskudd for bøssebærerverving til årets TV-aksjon på Popsenteret i Oslo. 
- TV-aksjonen handler i år om vann. Kirkens Nødhjelp skal gi vann til over en million mennesker. Tilgang til vann skaper utvikling og bygger samfunn. Bli med du også, oppfordret Kronprinsen. 

På scenen sto også Aksel Hennie, som presenterer årets kampanjefilm og sin tur til Tanzania. Du kan se kampanjefilmen her. 
Haddy N'jie og Jan Petter Saltvedt er programledere for årets sending og delte av sine opplevelser på reportasjeturer.  Jenny Skavlan og Erik Thorstvedt, årets og fjorårets auksjonariuser fortalte fra sine TV-aksjonsopplevelser og presenterte de musikalske bidragene fra Silje Nergaard og Lars Martin Myhre. 

Generalsekretær i Kirkens Nødhjelp, Anne Marie Helland, snakket om årets tematikk og om hvordan vann faktisk forandrer alt. 

- 200 millioner arbeidstimer, som brukes på å hente vann hver dag, kan frigis til skolegang og inntektsgenererende arbeid, sa Helland. 

I tillegg til å starte årets aksjon, ble 40-år med TV-aksjonen markert. Thor Gjermund Eriksen fortalte om aksjonen som siden 1974 har samlet inn over syv milliarder kroner til gode formål. Mange titalls millioner mennesker har fått livsviktig hjelp og en lysere fremtid.

Violet Road, som har skrevet årets aksjonslåt "People of the sun" avsluttet kvelden med en minikonsert til full jubel fra salen.