Side 1 av 1
Postert 19. 10 2014

Slik ser årets bøsse ut

Akkurat nå er 100 000 bøssebærere ute og går for årets TV-aksjon og Kirkens Nødhjelp. Årets aksjon skal sikre varig tilgang til rent vann for over en million mennesker.

Vibecke Østby, innsamlingsleder i TV-aksjonen, forteller at 2,3 millioner husstander skal besøkes av en bøssebærer mellom klokken 16 og 18 i dag.

- Bøssa er alltid grå med grønt lokk, men logoen varierer fra år til år. I år er logoen lilla - Kirkens Nødhjelps signaturfarge, forteller hun.

Østbye understreker at bøssa skal være plombert. Alle bøssebærerne har dessuten et ID-nummer klistret på yttertøyet som er identisk med ID-nummeret på bøssas klistremerke.

- Dersom det kommer en bøssebærer uten klistremerke på klærne, eller med en bøsse som ikke er plombert, bør du ikke gi penger, understreker Østby.

Hun oppfordrer alle til å ta godt imot bøssebærerne som banker på døren i dag.

Publisert av i Bøssebærere, Siste nytt, Forside
Postert 08. 10 2014

Startskudd for TV-aksjonen

H.K.H. Kronprins Haakon satte startskudd for bøssebærerverving til årets TV-aksjon på Popsenteret i Oslo. 
- TV-aksjonen handler i år om vann. Kirkens Nødhjelp skal gi vann til over en million mennesker. Tilgang til vann skaper utvikling og bygger samfunn. Bli med du også, oppfordret Kronprinsen. 

På scenen sto også Aksel Hennie, som presenterer årets kampanjefilm og sin tur til Tanzania. Du kan se kampanjefilmen her. 
Haddy N'jie og Jan Petter Saltvedt er programledere for årets sending og delte av sine opplevelser på reportasjeturer.  Jenny Skavlan og Erik Thorstvedt, årets og fjorårets auksjonariuser fortalte fra sine TV-aksjonsopplevelser og presenterte de musikalske bidragene fra Silje Nergaard og Lars Martin Myhre. 

Generalsekretær i Kirkens Nødhjelp, Anne Marie Helland, snakket om årets tematikk og om hvordan vann faktisk forandrer alt. 

- 200 millioner arbeidstimer, som brukes på å hente vann hver dag, kan frigis til skolegang og inntektsgenererende arbeid, sa Helland. 

I tillegg til å starte årets aksjon, ble 40-år med TV-aksjonen markert. Thor Gjermund Eriksen fortalte om aksjonen som siden 1974 har samlet inn over syv milliarder kroner til gode formål. Mange titalls millioner mennesker har fått livsviktig hjelp og en lysere fremtid.

Violet Road, som har skrevet årets aksjonslåt "People of the sun" avsluttet kvelden med en minikonsert til full jubel fra salen. 

Postert 29. 09 2014

12 år og sterkere enn Northug?

Er Agnes sterkere enn Petter Northug? Hvorfor går hun etter vann isteden for å ta bybanen? Barna på Forskningsdagene i Bergen har mange spørsmål etter å ha sett filmen om 12 år gamle Agnes som går fem timer etter vann, hver dag. 

TV-aksjonen sto sammen med Bergen Vann- og avløp på stand på Forskningsdagene i Bergen, og forsøkte svare på alle spørsmålene. Barn og voksene fikk også løfte på jerrykanner fylt med vann, 10 liter og 20 liter. De som orket, fikk også gå noen meter med kannene. Agnes går en halvmaraton hver dag og halvparten av turen er med 15 liter vann på hodet. 

Forskningsdagene i bergen

Hver dag bruker kvinner og barn 200 millioner arbeidstimer på å hente vann. I regnbyen Bergen er det vansklig å forstå, men alle ble imponerende at Agnes går så langt hver dag. 

Bergen Vann-og avløp hadde laget Vann-quiz, hvor premien var kinobilletter. Alle som hadde alt riktig fikk billett. Alle som kon innom standen fikk vannflasker fra kommunen med TV-aksjonsklistremerke. 

Fredag var det 6.-7. klasser som var på besøk. Lørdag var det familidag. 

Preform Administrasjon