Lørdag 18. oktober samler Holmlia kirke over 200 aktører til det som skal bli tidendes konsert til inntekt for TV-aksjonen Kirkens Nødhjelp.

– TV-aksjonen er en unik mulighet for kirka til å løfte fram lokalt engasjement og kulturliv. I år som pengene går til Kirkens Nødhjelp er det ekstra spesielt ettersom vi er medeiere for aksjonen. Det er en genial nøkkel for å bygge opp om kirken som kulturscene og bygge nettverk på tvers av kulturlagene, sier Hans Olav Baden, organist i Holmlia kirke.

Baden er primus motor for United – et konsertarrangement som samler over 200 aktører i Holmlia kirke til inntekt for TV-aksjonen. United arrangeres i år for tiende gang på rad og både skolekor, korps, barnekor, strykeorkester og dansere stiller opp for å vise frem det beste Holmlia har å by på av kulturliv.

Går for ny rekord

– Vi er opptatt av å ha et flerkulturelt perspektiv, der vi åpner kirka og viser fram lokalt engasjement i et globalt perspektiv. Mange kjente fjes har stilt opp for TV-aksjonen opp gjennom årene. Det var blant annet i Holmlia kirke at Nico fra nå verdenskjente Nico & Vinz hadde sin første konsert, sier en stolt Baden.

Som nyansatt organist i Holmlia kirke for ti år siden lurte Baden på hvordan han skulle engasjere lokalmiljøet. Siden mange allerede hadde etablert egne julekonserter, ble TV-aksjonen og FN-dagen et naturlig tidspunkt for en kirkekonsert.

– Inngangen er gratis og folk gir det de ønsker i kurver som sendes rundt. Når vi har telt opp beløpet dagen etter ringer vi det inn så beløpet blir registrert på giverstafett.no. Vi har pleid å samle inn mellom 20 000 og 30 000 kroner, og håper selvfølgelig på ny rekord i år.

– Invitér lokalsamfunnet!

I år samarbeider United blant annet med barnegrupper som skal lage animasjonsfilmer med tematikk rundt vann. Baden understreker at arrangementet ikke trenger å være i så stor skala som i Holmlia kirke for at det skal skape engasjement.

– Alle lokalsamfunn har en eller annet form for kulturliv. Om det dreier seg om en korkonsert eller et større engasjement er uansett kirka veldig ofte en viktig aktør lokalt. Et annet alternativ kan være å  trekke TV-aksjonen og vanntematikk inn  på konserter som allerede er planlagt.  Nå håper jeg at små og store kirkesamfunn i hele Norge løfter opp sitt lokale engasjement for en verden som trenger det! 


Slik går du fram:

1) Engasjer det lokale kulturlivet så tidlig som mulig til kulturdugnad for TV-aksjonen. Jo flere aktører, jo flere i salen.

2) Utfordre gjerne til et repertoar med tematikk som solidaritet, fred, globalt engasjement.

3) Ikke stå alene med konsertansvaret! Skap et bredt engasjement. Fordel oppgaver. 

4) Hvis ambisjonen er en årlig tradisjon: Tenk langsiktig! Bygg sakte men sikkert. Start gjerne smått og realistisk, også kan man ekspandere etterhvert.

5) Vær frimodig! TV-aksjonen har en unik plass i vår bevissthet. Engasjement, penger og hjelp kan sitte løst hos grupperinger, næringsliv og personer du ikke til vanlig samarbeider med. 

6) Trekk TV-aksjonen og vanntematikk inn i konserter som allerede er planlagt.