- Jeg skulle ønske å kunne gi hver eneste frivillig og bøssebærer en klem. 40-år med TV-aksjonen sier noe veldig fint om nordmenn og det skal feires, sier TV-aksjonsleder Kari Bucher.
Etter en knallstart i 1974 har TV-aksjonen blitt en folkekjær tradisjon. 100 000 går med bøsse fra dør til dør for å besøke de 2,2 millioner hjem i hver by og bygd, fjelltopp, fjord og dalføre. Syv milliarder til hjelp for mange millioner av mennesker er blitt samlet inn.
- Størrelse og effekten av TV-aksjonsresultatene er enorme. Men det hadde vært umulig å oppnå uten det engasjementet hele bredden og dybden av Norges befolkning og norsk samfunnsliv viser i den store dugnaden, sier Bucher.
Høstens helter: bøssebærere og frivillige
I 1978 organiserte Brynjulf Loen, TV-aksjonsleder i Sogn og Fjordane, innsamlingen i sitt fylke i kommunekomiteer. Dette ble så vellykket at den ennå er organiser i 500 kommune- og bydelskomiteer.
- Bøssebærerne og de frivillige, med ordføreren i spissen, er våre helter. Med deres deltakelse og engasjement blir det mulig for 70-80 prosent av Norges befolkning å delta i TV-aksjonen ved å gi penger, sier Bucher.
Gammel tradisjon og nytt engasjement
- Jeg møter flere som har "arvet" vervet og engasjementet fra sine foreldre. Nå er det også mange jeg møter som er kommet til Norge for få år siden, men like fullt engasjerer seg for dugnad og fellesskap gjennom TV-aksjonen, forteller Bucher.
Nå står den åtte timers sendingen som en populær bauta sammen med det lokale engasjementet og innsamlingen. Vaffelsteking og basarer skjer side om side med engasjement på facebook og billedkonkurranser på instagram.
- TV-aksjonen er blitt en tradisjon hvor kjernen er så sterk at man kan våge å fornye seg. Fordi alle skal få være med vil vi selvfølgelig også ta inn alle som vil involvere seg og alle de måtene de vil engasjere seg på, sier Bucher.
Vi utgjør en forskjell og det nytter
I år handler det om noe av det mest fundamentale for liv og utvikling. I år skal én million mennesker få tilgang til rent vann som gir et lettere liv og en lysere fremtid.
- Det er flott at årets tema er så fundamentalt som tilgang til vann, forutsetningen for alt liv. Det er klart at vannmangel kan bli et problem, men nå dreier deg seg om fordelingen av tilgang. Som i så mange av TV-aksjonens temaer kan hver og en av dere gjøre en forskjell, avslutter Bucher Men må fortsette:
- Kirkens Nødhjelp har, sammen med andre organisasjoner, arbeidet for å skaffe vanntilgang i mange år. Det gjør en forskjell: i 2009 døde et barn hvert 15. sekund av vannrelaterte sykdommer, i 2013 var dette utvidet til hvert 21. sekund. Disse seks sekundene sparer livet til 1656 barn hver dag, avslutter Bucher.